De kinderopvang meubels zijn meer dan alleen meubels
Wie in de kinderopvang werkt, weet hoeveel daarbij komt kijken. De kinderen moeten veilig zijn, je moet ze emotioneel op kunnen vangen maar je moet ze ook stimuleren, helpen in hun ontwikkeling en laten spelen. Kinderopvang meubels zijn daarbij ontzettend belangrijk. Nog altijd wordt niet overal het belang ervan ingezien. En dat terwijl de juiste meubels een pedagogische waarde voor het leven van het kind kunnen hebben.
Niet zoals thuis
Vaak is de inrichting van groepsruimten gebaseerd op onze eigen huiskamer. Er staat een bank, een eethoek en er is nog een speelplek en we schuiven het meubilair bij voorkeur tegen de muur. Waarom doen we dat eigenlijk? Een kinderopvang is immers geen woonkamer.
Het belang van een goede inrichting
Uit onderzoek blijkt zelfs dat de ruimte veel meer invloed heeft op de mensen erin dan verwacht. Een goed ingerichte ruimte die is afgestemd op de pedagogische behoeften van een kind zorgt ervoor dat kinderen zich veilig voelen. Kinderen kunnen dankzij de juiste inrichting volledig tot rust komen. Ook kun je ze makkelijker leren wat er van ze verwacht wordt, spelen ze langer en kunnen ze geconcentreerd aan taakjes werken. Het lijkt zelfs zo te zijn dat kinderen minder last van elkaar hebben in zo’n omgeving. Zo zie je maar hoe belangrijk een goede inrichting kan zijn.
Een goed ingerichte speelplek
Een speelplek of speelhoek is ook onmisbaar in elke kinderopvang. Maar hoe richt je zoiets in? Het blijkt dat bepaalde speelplekken door kinderen niet of nauwelijks gebruikt worden bij sommige opvangen. Dat komt bijvoorbeeld doordat de speelplek midden in een looproute ligt of omdat er geen rustige plek is samen met een drukke plek. Het ene kind wil bouwen terwijl het andere kind wil lezen. Deze kinderen kun je niet zomaar naast elkaar zetten. Speelplekken moeten groot genoeg zijn en ook ver genoeg uit elkaar liggen. Ook jonge kinderen hebben wel eens de behoefte om zich terug te trekken. Daar moet je een plek voor maken zodat je het kunt faciliteren.